Városlista
2024. szeptember 21, szombat - Máté

Hírek

2012. Szeptember 09. 05:00, vasárnap | Belföld
Forrás: OrientPress Hírügynökség

Véleményezésen a tanárképzés rendszeréről, a szakosodási rendjéről szóló Korm. rendelet tervezete

Véleményezésen a tanárképzés rendszeréről, a szakosodási rendjéről szóló Korm. rendelet tervezete

A tanárképzés jelenlegi megújítását a folyamatosság és a szükségszerű változtatás egyensúlyban tartása a köznevelés igényének erőteljesebb figyelembevétele, a munkaerő-piaci követelményeknek való megfelelés, a tanár nemzetstratégiai szerepének elismerése és megerősítése irányítja. A tanárképzés megújításának alapelve egy, a tanár pálya iránti elhivatottságának és szakképzettségének jelentőségét hangsúlyozó szemlélet érvényesítése. A jogszabálytervezet véleményezésének határideje: 2012. szeptember 12.

Ö S S Z E F O G L A L Ó
Az előterjesztés célja
A nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény törvényi szinten szabályozza a tanárképzés szerkezetében végrehajtandó változásokat, továbbá kormányrendeleti felhatalmazást ad a képzés szerkezetének, a tanári szakok és a mesterképzés szakosodási rendszere általános szabályainak meghatározására és miniszteri rendeleti felhatalmazást ad az egyes tanárszakok képzési és kimeneti követelményeinek meghatározására.

Az előterjesztés a tanárképzés rendszeréről, szakosodási rendjéről és a tanárszakok jegyzékéről rendelkezik

A tanárképzés jelenlegi helyzete, hiányosságai és szerkezeti megújításának célja
A társadalomban és gazdaságban végbement, a felsőoktatás fejlődését meghatározó változások és az Európai Unióhoz kötődő vállalások alapján az 1993. évi felsőoktatási törvény szabályozását felváltó 2005. évi törvény átalakította a felsőoktatás képzési rendszerét.
A pedagógusképzés Magyarországon a magyar felsőoktatás egyik legnagyobb képzési ága. A főbb ágak közül is a tanárképzés a legösszetettebb mind ismerettartalmát, mind intézményi képzési feltételeit tekintve. A tanárképzés ment át a legjelentősebb változáson.
A felsőoktatás képzési rendszerében történő 2005. évi radikális változtatást, 2007-től a tanárképzésben is az egységes, osztott képzési rendszer bevezetését két elv vezette. Az egyik a tanári szakma és a tanárképzés elismertsége növekedésének elősegítése, a másik az egymásra épülő képzési ciklusok rendszerébe illesztése volt.
Az osztott képzés kritikájaként többek között a két tanári szakképzettség kredit mennyisége közötti jelentős eltérést; a szaktudományos, szakterületi ismeretekre fordított kreditek elégtelenségét, aránytalanságát; a természettudományos tanári szakokra jelentkezők alacsony számát; a tanévhez nem igazodó gyakorlati félév miatti tanévközi oklevélszerzési időpontot; a mesterképzés egy tanári szakként való szervezését és annak erőteljes pedagógiai és pszichológiai irányultságát fogalmazták meg, továbbá azt, hogy a speciális iskolai feladatokra nem elsősorban specializációként az egyes tanárszakokra épülően, hanem önálló, második szakként is létesültek tanárszakok.

Új törvények szabályozzák a közoktatást, a felsőoktatást, és a szakképzést. A három oktatási rendszer legtöbb ponton a tanárképzés területén érintkezik, amely képzés egyrészt a közoktatás igénye, másrészt a felsőoktatás intézményi és képzési rendszerének részeként alakul. A tanárság életpálya megközelítésében a folyamatos fejlődés kiemelt jelentőséget kap, amelyben a tanári életút első szakaszaként a tanárképzés minősége meghatározó.

A köznevelés területén a pedagógusok munkájának elismerése érdekében történt lépésekkel, az új, oktatási ágazatot szabályozó törvényekkel a pedagógus szakma tekintélyének emelése érdekében hozott kormányzati döntésekkel összefüggésben, az osztott rendszerű tanárképzés által hordozott anomáliák kijavítása, és az általa elért eredmények továbbfejlesztése érdekében, a tanárképzés képzési idejének növelése, a szaktárgyi felkészítés arányainak kiegyenlítése, egységesítése, a tanári felkészítés szakterülethez szervesen kapcsolódó oktatása az osztatlan, legalább öt éves képzés visszaállítását eredményezte.

Az oktatás minőségében és a nevelés hatékonyságában a tanárnak kulcsszerepe van. A tanári képesítés alapvető elemei: a szaktudományos tudás és az ehhez szervesen kapcsolódó pedagógiai, pszichológiai, szakmódszertani elméleti és gyakorlati tudás, készség, képesség.

A tanárképzés jelenlegi megújítását a folyamatosság és a szükségszerű változtatás egyensúlyban tartása a köznevelés igényének erőteljesebb figyelembevétele, a munkaerő-piaci követelményeknek való megfelelés, a tanár nemzetstratégiai szerepének elismerése és megerősítése irányítja. A tanárképzés megújításának alapelve egy, a tanár pálya iránti elhivatottságának és szakképzettségének jelentőségét hangsúlyozó szemlélet érvényesítése, amelynek sarokkövei:
- a Nemzeti alaptanterven alapuló szakterületi tudáshoz szervesen kapcsolódó pedagógiai-pszichológiai ismeretek,
- a hangsúlyossá váló gyakorlati képzés, ezzel párhuzamosan a folyamatos tanári önképzés,
- a munkaerő-piaci igényekre válaszoló, az elhelyezkedést segítő, irányított szakpár választás és képzési tartalom,
- a pedagógus-pálya kiszámíthatóbbá válása,
- az öngerjesztő képzési túlkínálat valóságos szükségletekhez és kilátásokhoz való igazítása,
- államilag finanszírozott hallgatói helyek biztosítása a tanárképzésben.

A tanárképzés szerkezete átalakításának alapvető célja a tanári szakma professzionalizálása, a képzés minőségének biztosítása, a leendő tanárok szaktudományos felkészültségének, ismereteinek növelése. A tanári munkában, illetve a tanári képesítés megszerzésében különösen fontos szerepe van annak, hogy növekszik az iskolai tanítási gyakorlat aránya és súlya.


Az Összefoglaló teljes terjedelmében és a jogszabálytervezet elérhető:kormany.hu

Véleményezési határidő: 2012. szeptember 12.
Véleményezési cím: jogalkotas@emmi.gov.hu

Ezek érdekelhetnek még

2024. Szeptember 20. 07:49, péntek | Belföld

Indul a Mindannyiunké a tér rajz-, fotó- és kreatív pályázat

2024. Szeptember 20. 07:45, péntek | Belföld

Magyarország mentességet kér az uniós menekültügyi és migrációs szabályok alkalmazása alól

Mentességet kérünk az uniós menekültügyi és migrációs szabályok alkalmazása alól, mert azzal Brüsszel Magyarországot is bevándorlóországgá tenné

2024. Szeptember 20. 07:42, péntek | Belföld

Orbán Viktor: növelni kellett az árvízvédelmi készültség alá vont területek hosszát

Az ország a helyzet komolysága ellenére is biztonságban van, sem eszközben, sem élőerőhiányban nem szenved az árvíz elleni védekezésben - jelentette ki a miniszterelnök sajtótájékoztatón csütörtökön Budapesten.

2024. Szeptember 20. 07:41, péntek | Belföld

Árvíz - OVF-szóvivő: mindenütt megfeszített munka folyik

Mindenütt megfeszített munka folyik a Duna mentén, a Szigetközben már az árvízi jelenségeket figyelik a vízügyes szakemberek, a Dunakanyarban pedig gyakorlatilag befejezik a homokzsákos erősítéseket