Hírek
2012. Február 07. 07:44, kedd |
Belföld
Forrás: OrientPress Hírügynökség
108 milliárd süllyedt el a MALÉV-val
108 milliárd forint, az éves idegenforgalmi bevétel 8,4 százaléka esik ki a költségvetésből azzal, hogy a MALÉV Zrt. beszüntette működési tevékenységét.
A turisták és a magyar utazók pedig külföldi légitársaságokkal repülnek majd – figyelmeztet a Kopint Tárki.
A MALÉV megszűnésével az utasforgalmat külföldi légitársaságok veszik át, míg a kereslet egy szegmense más repülőterekre terelődik, különösen az átszálló forgalom esetében. Ez a magyar gazdaság fizetési mérlegében azonnali romlást okoz. A légi utaztatási tevékenység az idegenforgalmi bevételek és kiadások tételeiben jelenik meg; a nem rezidenseknek értékesített MALÉV jegyek az export oldalon (bevételként), a rezidenseknek eladott nem-MALÉV repülőjegyek import oldalon (kiadásként) jelennek meg. Az eredmény-kimutatások alapján 1999 és 2010 között a MALÉV által eladott jegyek összértékének átlag 74 százaléka (évi kb. 80 milliárd forint) származik külföldi értékesítésből, vagyis export oldalon számolódik el. Ez átlagosan a teljes idegenforgalmi bevétel 8,4 százaléka – számol gyorselemzésében a kutatóintézet.
A MALÉV üzemelés leállása után több külföldi légitársaság is jelezte, hogy nagyobb kapacitást csoportosított át Magyarországra, illetve néhány héten belül több járat is indul
Budapestre/ről. Az ezekre a járatokra értékesített jegyek kétszeresen is rontják az idegenforgalmi mérleget. Egyrészt a külföldiek által vásárolt jegyek értéke kiesik az
exportbevételből, amely azonnal 8,4 százalékkal csökken. Másrészt a belföldi utasok jegyvásárlása ezentúl a kiadási (import) oldalon fog megjelenni. A vizsgált időszak átlagát tekintve ez 7 százalékos növekedést jelent az idegenforgalmi importban (évente körülbelül28 milliárd forintot).
Az idegenforgalmi többlet tehát két irányból is csökken; egyrészt az eddig nem rezidensek által vásárolt jegyekből származó bevételek eltűnnek az exportból, másrészt a rezidensek által vásárolt jegyek külföldön kerülnek kibocsátásra, ez pedig az importot növeli.
Amennyiben a MALÉV 1999 és 2010 között nem üzemelt volna, az idegenforgalmi bevételek folyó áron átlagosan évente 80 milliárd forinttal alacsonyabbak, míg a kiadások 28 milliárd forinttal magasabbak lettek volna. A teljes egyenleg tehát éves átlagban (folyó áron) 108 milliárd forinttal lett volna rosszabb, aminek következtében az idegenforgalmi nettó bevétel átlagosan 25 százalékkal alacsonyabb lett volna. Vagyis a MALÉV üzemelés leállásával az idegenforgalmi mérleg többletének 1/4-e azonnal elvész, a GDP-re gyakorolt negatív hatás pedig mintegy 0,3-0,5 százalékra rúg az áttekintett időszakban.
OrientPress Hírügynökség
Kép: OrientPress Hírügynökség / archívum
Ezek érdekelhetnek még
2024. Május 11. 07:00, szombat | Belföld
Magyar-kínai együttműködés a vasúti járműgyártás területén
Együttműködési megállapodást írt alá az Acemil Zrt. a világ egyik legnagyobb mozdony- és motorvonat-gyártójával, a kínai CRRC Zhuzhou Locomotive Co. Ltd.-vel - tájékoztatta a magyar társaság pénteken az MTI-t.
2024. Május 11. 06:58, szombat | Belföld
Átadták a felújított Igmándi Erődöt Komáromban
Komárom talán soha nem fejlődött akkora léptekkel, mint napjainkban, ezt példázza a frissen felújított Igmándi Erőd átadása is, amiben fontos szerepe volt a kölcsönös tiszteletre alapuló magyar-szlovák együttműködésnek is
2024. Május 10. 12:09, péntek | Belföld
KSH: 3,7 százalékkal nőttek átlagosan a fogyasztói árak áprilisban, az egy évvel korábbi adatokhoz képest
Idén áprilisban a fogyasztói árak átlagosan 3,7 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbiakat - jelentette pénteken a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
2024. Május 10. 12:06, péntek | Belföld
A KSH szerint olcsóbbak lettek az üzemanyagok itthon, a szomszédos országok áranál
Az EU Weekly Oil Bulletin legfrissebb adatai alapján Magyarországon a 95-ös oktánszámú motorbenzin átlagára 626, míg a régiós országokban 616 forint volt.